În umbra chibritului

Nu mă mai mir de minunile ce le aflu, despre mine, de prin ziare. Unii scriu că aş fi fost găsit, căzut în şanţ, beat (deşi, în afară de cretinul respectiv, toată lumea ştie că nu beau!), ori că am fost turnător la securitate (probabil, respectivul jmeker se uita în oglindă, tocmai în acea clipă!).
De curând, am scris unui reporter că mă întorceam de la Bratislava şi, din articolul lui am aflat că, nici vorbă!, mergeam încolo, când am intrat în România, venind spre casă! La vernisarea unei expoziţii, la Cluj Napoca, am dat nişte informaţii unei tinere jurnaliste (text Andreea VLAD, foto Radu PĂDUREAN), relativ la hobby-ul meu. Cred că este o jurnalistă … profesionistă!

Ca urmare, am aflat că:
din martie 1966 până azi sunt cincizeci de ani şi, nicidecum, aproape 45, aşa cum credeam eu!
cutia de chibrituri de prin 1850, pe care i-am arătat-o, ar fi printre „cele mai vechi cutii de chibrituri din Europa”!, dar, eu habar n-aveam, crezând că cele mai vechi sunt de prin anii ’30 sau ’40 ai respectivului secol.
am sute de clasoare! deşi, pe numărate, nu am chiar 150 de bucăţi.
în ’82, am învăţat o fetiţă să facă un clasor! deşi, nici azi, habar n-am cum se face, dar, atunci am dăruit fetiţei un clasor.
noii colecţionari au piese destul de valoroase! deşi, astfel de piese nu mai sunt decât la vechii colecţionari şi tot mai rare.

În expoziţie, s-a dat şi Cezarului ce trebuie să fie dat Cezarului: un panou făcea reclamă cutiilor actuale de chibrituri, personalizate şi comercializate de MatchPoint srl (vezi imaginea din stânga). Că nu au nici o legătură cu tema expoziţiei … Suntem în România, vorba lu’ Badea!

Articolul a fost precedat de alte două: un semnal şi o relatare despre expoziţia la care am fost, doar, un simplu spectator. Nicidecum, … invitat.
Vorba aia: nu ne mai împiedicăm de detalii. Oricum, din avion nu se vede băţul de chibrit!

Dincolo de aceste aspecte, expoziţia şi spiciurile de la vernisaj au spus şi ceva adevăruri. Chiar dacă principalul scop a fost … marea realizare: expoziţia lui Ucu, a lui Brudaşcu (ale cărui opinii despre propaganda pe cutiile de chibrituri din epoca revolută … m-au uluit! de fapt, m-au consternat! normal: eu eram în mijlocul chibriturilor, în relaţie cu producătorii şi vedeam realitatea reală de-atunci, fără spoiala cu bitum de-acum pe tot ce era, totuşi, bun pe-atunci!) şi a cercet. dr. Ancuţa Chiş. Mă tem că dacă nu eram de faţă, să-mi reprezint „ucenica”, s-ar fi omis menţionarea ei, filumenista Dorotea MOMIR din Timişoara. S-a omis chiar şi precizarea că eticheta din imagine este falsă: nu este originala din ’51, ci, a fost produsă în Olanda, prin anii ’70, din raţiuni de … comercializare! Deh, expoziţia a fost organizată de un director de casă de cultură în colaborare cu o cercetătoare. Iar, fardarea adevărului este sportul naţional al bugetarilor.

Pe un  portal, unde a apărut o serie de articole referitoare la chibrituri şi filumenie, am răspuns curioşilor care nu reuşesc să vadă, ca valoare, decât … arginţii:

De nenumărate ori am avut şi eu parte de întrebări, precum cele de mai sus:
1. colecţia mea de cutii de chibrituri valorează … 45 de ani din viaţa mea! e mult? e puţin? cum s-ar putea evalua în aur? 1 an de viaţă = ? kg de aur?
2. de ce colecţie de chibrituri? întrebaţi pescarul de ce pescuieşte, alpinistul de ce se caţără, ciclistul de ce pedalează, … şi stupizii de ce nu gândesc înainte de a întreba!
3. cataloage de preţuri EXISTĂ! în unele, apar chiar şi cotaţii pentru piese româneşti! doar că au circulaţie restrânsă, în mediile interesate.
4. câte piese am în colecţie? habar n-am, dar,

… vă pot povesti câte expoziţii am făcut, câte lucruri am învăţat, câţi Oameni deosebiţi am întâlnit, câte zile minunate am petrecut, …

albumul cu imagini, cele de mai sus şi altele: aici

About Zamfir POP

M-am născut cândva - din păcate, fără să ştiu de ce, şi voi muri într-un alt cândva - din fericire, fără să ştiu dinainte! Şmecher – nu sunt, talentat – nu sunt, titrat – nu sunt, bogat – nici atât (dimpotrivă!) Pentru contactare, alegeţi: e-mail: zamfirpop@zamfirpop.com messenger: zamfir_pop sau skype: zamfirpop
Acest articol a fost publicat în Teoria chibritului și etichetat , , , , , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

4 răspunsuri la În umbra chibritului

  1. se-cret spune:

    În 1951 cred că nu se scria cu î din a. Atunci era mai simplu.Sau greșesc și se scria cu î din a

    • Zamfir POP spune:

      # se-cret: Cred că greşeşti: pe eticheta orignală (produsă la Bucureşti) este cu „â”. Olandezii nu au avut, în setul de litere, această literă şi au pus a cu tremă. După acel moment a fost reforma ortografiei, în 1952.

  2. Florina spune:

    Ai dreptate, trebuie să fii bine stupid ca să întrebi la ce foloseşte a avea un hobby.

    • Zamfir POP spune:

      # Florina: Doar hobby-urile obişnuite (băutura, femeile, poker-ul, manelele, duditul boxelor, clevetirea, minciuna, zornăitul banilor, …) sunt pe înţelesul majorităţii. Noi, care nu facem rău nimănui cu hobby-ul nostru (dimpotrivă!), suntem minoritatea de care se miră majoritatea! Conform foarte democraticului principiu: dacă mie nu-mi place sau nu înţeleg, este o prostie!

Lasă un răspuns

